Inovasi Bank Syariah Indonesia dalam Peningkatan Minat Nasabah untuk Menabung di Lembaga Keungan Syariah

Authors

  • Ach. Faqih Supandi Universitas Islam Jember
  • Bastomi Dhani Umbaran Universitas Islam Jember
  • Kiki Azakia Universitas Islam Jember

DOI:

https://doi.org/10.15642/oje.2023.7.2.115-128

Keywords:

Cigarette, Consumption Behaviour, Islamic Economic

Abstract

Today internet banking is a major concern and a revolutionary weapon of strategic bank operations, for mendelivery as well as for interbank competition. Online banking was introduced as a channel where bank customers can conduct banking financial activities electronically through the bank's website. The approach used in this research is to use a qualitative approach using a type of Life History research (life story experience) where this research focuses on phenomena that occur in the field in certain situations. The result of this study is that Internet Banking has several conveniences in making transactions, including Account Information, Balance Information, Account Mutation, Fund Transfer, Transfer Between Rek, Transfer To Bang Lain, Scheduled Transakasi, Add Transfer And View Status so that the conveniences possessed by this application have a very significant influence on the interests of customers

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agus Riswandi, Budi. 2005. Aspek Hukum Internet, Jakarta, PT Radja Grafindo Persada.

Indriati, Henni. 2011. “Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Inovasi Produk Perbankan Syariah Di Indonesia.” Jakarta: Universitas Indonesia.

Kasmir. 2015. Manajemen Perbankan, Jakarta: PT RajaGrafindo Persada.

Kian, Lia. 2016. “Syariah Compliance Untuk Pengembangan Inovasi Produk Perbankan Syariah Di Indonesia.” 2016. https://www.researchgate.net/ publication/321197350_Shariah_Compliance_Untuk_Inovasi_Produk_Bank_Syariah

lamsyah, Halim. 2012. “Perkembangan Dan Prospek Perbankan Syariah Indonesia: Tantangan Dalam Menyongsong MEA 2015.” Ceramah Ilmiah Ikatan Ahli Ekonomi Islam (IAEI), Milad Ke-8 IAEI, 13 April 2012.

Masulah, Siti. 2014. “Strategi Pengembangan Perbankan Syariah Di Indonesia.” Jurnal Akuntansi UNESA 2 (2).

Moleong. Lexy J. 2010. Metodologi Penelitian Kualitatif, Ed. rev., cet. 28, Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Otoritas Jasa Keuangan. 2015a. Booklet Perbankan Indonesia 2015. 2nd ed. Jakarta: Departemen Perizinan dan Informasi Perbankan Otoritas Jasa Keuangan.

___________________. 2015b. Roadmap Perbankan Syariah 2015-2019. Jakarta: Departemen Perbankan Syariah Otoritas Jasa Keuangan.

___________________. 2016. Booklet Perbankan Indonesia 2016. 3rd ed. Jakarta: Departemen Perizinan dan Informasi Perbankan Otoritas Jasa Keuangan.

__________________. 2017. Modul Keuangan Syariah. Jakarta: Otoritas Jasa Keuangan

Ujang Sumarwan. 2011. Perilaku Konsumen: teori dan penerapannya dalam pemasaran, Bogor: Ghalia Indonesia.

Achmad, Pengertian Internet dan Sejarah Internet‛, dalam http://www.likethisya.com/pengertian-internet.html, di akses pada tanggal 22 Maret 2022.

Himatansi. 2009. “Metode Dan Pilar Inovasi Produk Bank Syariah.” 2009. http://www.himatansi.org/news130-metode-dan-pilar-inovasiproduk-bank-syariah.html.

https://biz.kompas.com/read/2019/10/18/105224128/digital-banking-kian-digemari-pengguna-brimo-tembus-22-juta-orang. diakses pada 26 September 2020.

https://www.bankbsi.co.id/news-update/berita/bsi-catat-volume-transaksi-digital-tembus-rp4085-triliun-bsi-mobile-naik-82. Diakses pada 19 september 2020.

https://www.bankbsi.co.id/produk&layanan/individu. Diakses pada 20 Maret 2022.

https://www.bankbsi.co.id/produk&layanan/produk/1618286255bsi-mobile diakses pada 27 Maret 2022.

https://www.bankbsi.co.id/produk&layanan/tipe/digital-banking diakses pada 25 Maret 2022.

Downloads

Published

2023-06-23

How to Cite

Supandi, A. F., Umbaran, B. D., & Azakia, K. (2023). Inovasi Bank Syariah Indonesia dalam Peningkatan Minat Nasabah untuk Menabung di Lembaga Keungan Syariah. OECONOMICUS Journal of Economics, 7(2), 115–128. https://doi.org/10.15642/oje.2023.7.2.115-128