Analisis Peran Modal Sosial oleh Pelaku Usaha Sektor Informal yang Bermitra di Go-Food Yogyakarta

Authors

  • Meisyaroh Catur Wulandari Universitas Sebelas Maret
  • Faricha Karin Avida Universitas Sebelas Maret
  • Nurzidta Okta Rinanda Universitas Sebelas Maret
  • Riza Indah Pramesti Universitas Sebelas Maret
  • Vincent Hadi Wiyono Universitas Sebelas Maret

DOI:

https://doi.org/10.15642/oje.2023.7.2.129-141

Keywords:

Go food partners, informal sector, social capital, yogyakarta

Abstract

Yogyakarta is an area with great potential for the growth of the informal sector. Because this area has many people who are immigrants. LD FEB UI research states that 95% of businesses in the food and beverage sector are growing and the number of go-food transactions is also growing. The increase in go-food partners is because Gojek has the optimism (trust) to help MSMEs grow. This makes researchers want to look further into the analysis of the role of social capital by actors who run food and beverage businesses partnering with Go-Food in Yogyakarta. The object of research is informal sector business actors who sell heavy food in the Province of D.I. Yogyakarta with a focus on the area of Sleman Regency and Yogyakarta City. Researchers used descriptive qualitative methods, with the theory of Miles and Huberman. The results of the study show that the analysis on social capital aspects seen from trust, norms, and networks makes a positive contribution to increasing sales of informal sector actors in Yogyakarta

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agung. (2019). DIY Miliki Potensi Besar Kembangkan Industri Kreatif.

Bahtiar, R. A. (2021). Dampak Pandemi Covid-19 Terhadap Sektor Usaha Mikro, Kecil, dan Menengah Serta Solusinya. Info Singkat, 13(10), 19–24.

Burhan, F. A. (2021). Gencarkan Promosi, Gojek Terapkan Skema Baru Bagi Hasil GoFood.

Fathy, R. (2019). Modal Sosial: Konsep, Inklusivitas dan Pemberdayaan Masyarakat. Jurnal Pemikiran Sosiologi, 6(1), 1–17.

Febrianto, E. N. (2020). Hubungan sektor informal dan pertumbuhan ekonomi di indonesia, 14, 151–158. https://doi.org/10.19184/jpe.v14i1.16620

Hamza, L. M., & Agustien, D. (2019). Pengaruh Perkembangan Usaha Mikro, Kecil, dan Menengah Terhadap Pendapatan Nasional Pada Sektor UMKM di Indonesia. Jurnal Ekonomi Pembangunan, 8(2), 127–135. https://doi.org/10.23960/jep.v8i2.45

Hasanah, L. L. N. el. (2015). Pengembangan Wirausaha Muda Ekonomi Kreatif Berbasis Budaya di Daerah Istimewa Yogyakarta. Jurnal Studi Pemuda, 4(2), 268–280. Retrieved from www.detik.com

Hasoloan, A. (2018). Peran Etika Bisnis Perusahaan Bisnis. Jurnal Warta, (57). https://doi.org/https://doi.org/10.46576/wdw.v0i57

Herdiyansyah, M. I. (n.d.). MODAL SOSIAL DAN PENGEMBANGAN INDUSTRI KECIL DAN MENENGAH (IKM) : STUDI KASUS KLASTER IKM LOGAM KECAMATAN CITEUREUP JURNAL ILMIAH Disusun oleh.

kemenkeu. (2021). Pemerintah Terus Perkuat UMKM Melalui Berbagai Bentuk Bantuan.

Limanseto, H. (2021). UMKM Menjadi Pilar Penting dalam Perekonomian Indonesia.

Moleong, L. J. (2018). Metode Penelitian Kualitatif (Edisi Revisi). Bandung: PT Remaja Rosdakarya .

Nino. (2020). Riset LD FEB UI: 64 Persen Mitra GoFood di Yogyakarta Bergabung Karena Terdampak Pandemi.

Novianty, D., & Utami, L. S. (2021). Gojek Catatkan Tiga Jenis Transaksi Digital Terbanyak Selama 2020. https://www.suara.com/tekno/2021/02/09/141333/gojek-catatkan-tiga-jenis-transaksi-digital-terbanyak-selama-2020.

Nurbayti. (2019). Tren Pengguna Aplikasi Go-Food di Era Digital. Komamkas, 1(1), 1–10. Retrieved from https://finance.detik.com/Muhammad

Nurmandi, A., & Sihidi, I. T. (2021). The Role of Social Capital in Handling Covid-19 at the Local Level in Indonesia, 106–121.

Romadhoni, M. A., & Maika, Mr. (2021). Analisis Model Bisnis Berbasis Ekosistem Aplikasi Go-Jek Dalam Meningkatkan Kepuasan Dan Loyalitas Pelanggan. Jurnal Saintekom, 11(2), 74–86.

Sartono, S., & Rahmawati, D. (2018). ANALISIS PERAN SEKTOR INFORMAL SEBAGAI INKUBATOR BISNIS USAHA KECIL DI KABUPATEN TULUNGAGUNG. JURNAL BENEFIT, 5(1).

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Syahra, R. (2003). MODAL SOSIAL : KONSEP DAN APLIKASI Perkembangan Konsep Modal Sosial, 5(1), 1–22.

Thobias, E., Tungka, D. A. K., Dra, M. J. J., & Rogahang, M. (2013). PENGARUH MODAL SOSIAL TERHADAP PERILAKU KEWIRAUSAHAAN (Suatu studi pada pelaku usaha mikro kecil menengah di Kecamatan Kabaruan Kabupaten Kepulauan Talaud) Oleh. Journal "ACTA DIURNA.

UNDANG-UNDANG REPUBLIK INDONESIA No 20 Tahun 2008 Tentang UMKM. (n.d.).

Uswatun Hasanah, T., & Rahman, A. (2020). Modal Sosial dan Strategi Kelangsungan Usaha Sektor Informal Pedagang Kaki Lima pada Era Pandemi COVID-19 Social Capital and Informal Sector Business Continuity Strategies of Street Vendors in the Era of the COVID-19 Pandemic. Jurnal Ilmu-Ilmu Sosial, 17(2), 58–70.

Widodo, H. T. (2016). Peran dan Manfaat Modal Sosial Dalam Peningkatan Efektivitas Kerja Karyawan Sektor Usaha Mikro Kecil dan Menengah di Sentra Kerajinan Tas dan Koper Tanggulangin Sidoarjo. Jurnal Bisnis, Manajemen & Perbankan, 2(1), 1–14.

Downloads

Published

2023-06-23

How to Cite

Wulandari, M. C., Avida, F. K., Rinanda, N. O., Pramesti, R. I., & Wiyono, V. H. (2023). Analisis Peran Modal Sosial oleh Pelaku Usaha Sektor Informal yang Bermitra di Go-Food Yogyakarta. OECONOMICUS Journal of Economics, 7(2), 129–141. https://doi.org/10.15642/oje.2023.7.2.129-141